Trucktrial

17.11.2014 17:18

 

Trucktrial vznikl ve druhé polovině minulého století v Anglii jako soutěž nákladních vozidel v průjezdu extrémním terénem.  Není o rychlosti, ale o touze, překonat zdánlivě nepřekonatelné.  Je o jezdeckém umění, o schopnosti orientace, o odvaze, pohybovat se s mnohatunovým  kolosem na hranici fyzikálních zákonů.

 

Mistrovství Evropy se jezdí od roku 1991, mistrovství české republiky od roku 1999. Podívaná na výkoná vozidla, zdolávající překážky přírodní i umělé, je pro diváky velice atraktivní. Občas skutečně dojde k překročení fyzikálních zákonů a vozidlo se převrátí „jde na budku“, zpět na kola ho vrací  bagr, který má na rameni řetěz s hákem.

 

Hodnotí se průjezd brankami, vyznačenými v těžko sjízdném terénu a soustředěnými do sekcí, pořadí průjezdu brankami je libovolné, směr je předepsaný, pro průjezd je stanovený časový limit.  Do sekce vjíždí jednotlivě vždy vozy jedné kategorie, komisař s pomocníky zaznamenává tresné body za chyby při průjezdu. Když řidič projede všechny branky, vyjede ze sekce, dá znamení klaksonem, posádka vozidla si sejme ochranné přilby, uvolní čtyřbodové bezpečnostní pásy -  a do sekce najíždí další vozidlo. Ve všech sekcích se postupně vystřídají  všechny kategorie, vítězí posádka s nejmenším počtem trestných bodů.

 

Vozidla jsou podle velikosti a počtu náprav rozdělena do sedmi kategorií, k účasti jsou připuštěna vozidla o váze nejméně 2 500 kg. V každém vozidle je řidič a jeden nebo dva spolujezdci.

V kategorii S1 – S5 jsou vozidla seriová, upravená podle zvláštních předpisů, u českých i zahraničních posádek převažují různé typy vozů Tatra, mnohé jsou už ve věku veteránů.

S1 – MB Unimog, Tatra 805

S2 – MB Unimog, IFA W50, Avia, Praga, Viza ROSS

S3 – Tatra 138, Praga V3S, Liaz, Viza ROSS

S4 – Tatra 813 a 815 6x6, Ural

S5 – Tatra 813 8x8

V kategprii P1 – P2 jsou unikátní prototypy

 

V letošním roce se jelo celkem sedm podniků, výsledky z pěti rozhodovaly o umístění v mistrovství České republiky.

Začátek byl v dubnu na bývalém tankodromu v Milovicích u Nymburka, kde si posádky i diváci po sobotním dešti užili dostatek vody i bahna.

V květnu pořádal trucktrial AMK Mohelnice. Trať v lokalitě Solné pece poskytla mnoho  dramatických situací, po deštivém jaru byl dostatek vody pro zařazení brodů a průjezdy bahnem.

V červnu účast jezdců i diváků v Krásné Lípě u Chomutova poznamenaly nedávné záplavy.

Další červnové soutěžení v pískovně v Černuci bylo zařazeno do německého mistrovství, takže startovní pole obohatila i vozidla německých účastníků. Došlo k několika převrácením, hrozivě vypadající nehoda Unimogu skončila na štěstí také bez zranění.

V srpnu se jezdí v Kunštátu v pískovně Cora, která poskytuje extrémně strmé výjezdy i sjezdy.

Další podnik se jel koncem srpna v pískovně Drnovice u Lysic

Sezona českého mistrovství Truck Trialu skončila 21. a 22. září na haldě Koněv v Kladně, kde 31 posádek  svedlo závěrečné boje v 11 sekcích.

 

Další klání „na živo“ uvidíte až v příštím roce, připomínku minulých trucktrialových podniků najdete na internetu.

                                                               Text i foto: Jaroslava Brutarová

—————

Zpět