Pražská Noblesa

06.10.2014 23:09

Pražská Noblesa

už má své pevné místo v kalendáři majitelů i příznivců motorových vozidel. Letošní, sedmý ročník, uspořádal Veteran a Vintage Club v sobotu 4. 10. 2014.

 

První akci, s názvem 1/4 míle Žižkovem, memoriál Karla Thíma, uspořádal VVC Praha už před 25 lety v ulici U Rajské zahrady. Jestli mě paměť neklame, stoupání tam je největší v Praze, 17 % , spolu s dlažbou zvanou kočičí hlavy to tehdy byla pro majitele historických vozidel výzva. Po několika letech byla akce přesunuta na Vítkov, na rovinku od Památníku směrem k Ohradě. Závod dvojic byl divácky atraktivní, první dvojice byly vylosované, dál postupoval ten rychlejší. Jednou jsem si to zkusila s Aero 1000, u dvoutaktu klesají otáčky pomalu, řadila jsem přes zuby, bolelo mě to, a stejně jsem brzo vypadla. Rozdíly ve výkonosti vozidel pořadatelé vyrovnávali handicapem. Hodnota i zranitelnost historických vozidel stoupala, někteří majitelé svoje opečovávané stroje nechtěli zatěžovat na maximum, bylo třeba najít něco nového.

 

Od roku 2008 se ve spolupráci s Místním úřadem Praha 4 jezdí v Jeremenkově ulici Jízda pravidelnosti. Hodnotí se shodnost časů ze dvou samostatně měřených jízd, aby to nebylo moc jednoduché, je třeba na označeném místě na trati zastavit. Projetí bez zastavení a překročení průměrné rychlosti 50 km/hod se trestá diskvalifikací. Rozhodující není výkon motoru, ale spolehlivost a ovladatelnost vozidla a taktika řidiče i spolujezdce. Po absolvování měřeného úseku následuje spanilá jízda Prahou. Mezi první a druhou jízdou je čas na občerstvení, tradiční chleba s doma škvařeným sádlem a škvarky byl doplněný koláčky a gulášem. Akce pokračovala výstavou vozidel a vyhlášením výsledků před obchodním centrem Arkády.

 

Zúčastněná vozidla, to byla opravdu noblesa, víc než stoletým Hupmobilem pana Tremla počínaje, přes luxusní limuziny Lincoln a Arrow Pierse, nechyběly Fordy A, Jaguary, Nash. Předválečné Československo zastupovala značka Tatra, Praga, Škoda. K méně obvyklým patřily Singer, Chevrolet, Rover, Wolseley Hornet. Patřím k těm, co poválečná vozidla pamatují jako žhavé novinky, chvíli trvalo, než jsem si zvykla, že dnes už patří Trabant, Octavia i Volha, stejně jako Chevrolet Corvette, Porsche, Ferrari k důležitým svědkům vývoje. Rychlá vozidla, jen o málo starší 30 roků, se mi docela začala líbit. V příjemném, podzimním dnu se zdařilého podniku zúčastnilo bez mála 140 jedno- i dvoustopých vozidel, fotogalerie řekne víc. Na posledních obrázcích předávání cen víězům, na získaný pohár čekají vítězové svých kategorií Jirka Patočka (Ford A) a Pavel Národa jun (Fiat 600).

 

Odkaz ZDE.

text: Jaroslava Brutarová

foto: Jaroslava Brutarová a Jiří Patočka

 

—————

Zpět